Ontstaan van het project
Samen met een aantal ouders werden we (ondanks onszelf) geconfronteerd met een moeilijk feit : het traditionele onderwijs bood onze kinderen niet het plezier om te leren. Daarom wilden we hen helpen om andere wegen naar kennis en persoonlijke ontplooiing te ontdekken. Gedurende 3 jaar kwamen verschillende gezinnen samen om onze kinderen thuis te laten leren, in een zorgzame sfeer.
We zijn verheugd om te zien dat onze kinderen, na veel hard werk en het nemen van verantwoordelijkheid voor zichzelf, zich hebben ontwikkeld en zingeving hebben gevonden in hun opleiding. Degenen die besloten om naar de universiteit te gaan, vonden meteen hun draai in deze nieuwe omgeving.
Andere gezinnen wilden zich bij ons aansluiten en we kwamen ruimte tekort. Dankzij de oprichting van de vzw Life Learning beschikken we nu over de nodige lokalen om samen te komen in een groene omgeving, die bevorderlijk is voor ontdekkingen en openstaat voor de essentiële waarden van duurzame ontwikkeling.
Een originele aanpak
Doel van de vzw
Het hoofddoel is om een aantal jongeren een plek te bieden waar ze het plezier in leren kunnen herontdekken. Het is een project om hen te helpen hun zelfvertrouwen terug te vinden en hun leven opnieuw op te bouwen, voor degenen die school beu zijn en dromen van een plek waar ze in hun eigen tempo kunnen leren.
De meeste jongeren die bij ons komen, hebben een grote nieuwsgierigheid en een levendige geest die de mensen om hen heen verbaast of uitdaagt. Vaak hebben ze bepaalde gevoeligheden en emoties (of zelfs angsten) die hen tegenhouden, maar ze hebben de moed om een alternatieve leerweg te proberen om zichzelf te durven worden. Ze leren samen te wandelen met vriendschap en respect voor elkaar.
Het respect voor ieders ‘bio-logische’ ritme, de nieuw gevonden kwaliteit van leven en de ontspannen sfeer stimuleren hun leervermogen, terwijl er tijd vrijkomt om onvermoede delen van zichzelf te ontwikkelen.
Elke jongere en zijn of haar familie dragen bij aan het succes van het project door een participatieve aanpak en een geest van geven aan anderen, met een kijk naar ieders vaardigheid, passie, verwachting en beperking.
Binnen de vereniging wordt dagelijks coaching aangeboden aan jongeren, in groepen en/of individueel.
We moedigen studenten aan om samen te werken. Samen (in duo’s of trio’s) studeren ze de vakken/examens die ze hebben gekozen, met de hulp van een coach, om ze af te leggen op de Examencommissie. Bij het opstellen van het rooster van elke student wordt rekening gehouden met de roosters van de anderen, zodat de deadlines zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd. Op deze manier profiteert iedereen van de energie van de groep om te onthouden, vragen te stellen en elkaar te stimuleren. Ons doel is om ‘symbiose’ tussen de jongeren aan te moedigen.
Bewustwording van individuele behoeften wordt aangemoedigd om zelfmanagement te bevorderen. Gepersonaliseerde coaching wordt ingezet om dit proces te ondersteunen en de samenwerking te optimaliseren.
Daarom organiseren we:
– een gezonde collectieve biologische maaltijd zonder overtollige suiker, toevoegingen, alcohol of energiedrankjes
– Ademhalingsworkshops / meditatie / yoga / NVC…
– Debatten over de thema’s verslavingen, beeldschermen, opsluiting…
Iedereen vindt zijn eigen ritme. Er wordt rekening gehouden met de behoefte aan beweging, afleiding en het omgaan met vermoeidheid (hangmat, ontspanningsruimte, biljart, enz.), wat helpt om het kind te bevrijden van bepaalde stigmatiserende “etiketten” (lui, hyperactief, afgeleid, autistisch, enz.).
Er wordt ook een bredere coaching met de ouders opgezet om de onderliggende oorzaken van schooluitval beter te begrijpen en om gezinnen te ondersteunen in hun diepgaande relatie met hun tiener.
Als de situatie het rechtvaardigt, verwijzen we jongeren door naar externe therapeuten, aangezien Life Learning niet opgericht is om een individuele psychologische ondersteuning aan te bieden.
Specifieke kenmerken van het project
De families spreken Frans, Nederlands en/of Engels. Gesprekken vinden plaats in de ene of de andere taal, afhankelijk van het onderwerp en de aanwezigen. De jongeren leren geleidelijk drietalig te worden.
De dag duurt over het algemeen van 9 tot 16 uur, met een lange lunch tussendoor. Gedurende deze pauze ontwikkelen we ons vermogen om te delen, ons uit te drukken en naar elkaar te luisteren. Jong en oud komen samen tijdens een gezellige maaltijd in een familiale sfeer. Het is niet ongewoon om gepassioneerde gesprekken bij te wonen rond filosofische vragen, sociale uitdagingen, historische gebeurtenissen of actuele politieke kwesties. Een andere manier om vortdurig de neuronen van de jongeren te stimuleren in een ontspannen sfeer.
‘s Middags worden er kunstzinnige therapieactiviteiten georganiseerd waarbij gezongen, geacteerd en/of getekend wordt. Naast lichaamswerk door middel van kleine workshops over ademhaling, meditatie of stressmanagement. Jongeren zijn vrij om al dan niet deel te nemen (maar worden sterk aangemoedigd om dit wel te doen, om hun gaven te leren ontdekken en buiten hun comfortzone te groeien).
Ouderbijeenkomsten zijn belangrijk voor het begrijpen en integreren van deze nieuwe dynamiek van thuisonderwijs in het gezin. Ze vinden minstens 4 keer per jaar plaats.
Onze ervaring heeft ons geleerd hoe belangrijk het is om te blijven leren. Daarom organiseren we ook kleine, informele onderwijsavonden over verschillende onderwerpen die verband houden met onze dagelijkse activiteiten en ervaring. Ouders en vrienden zijn van harte uitgenodigd om onze Life Learning Talks bij te wonen.
De vereniging biedt ook de mogelijkheid om mee te doen aan collectieve projecten die verband houden met permacultuur, in de grote moestuin, om samen te ontdekken wie we zijn en de collectieve geest te laten groeien. Er zijn ook plannen voor een bosfruitteeltproject, bijenteelt en hippotherapie.
Onze waarden
Wat ten grondslag ligt aan onze werkwijze is de overtuiging dat ieder mens een intrinsiek verlangen heeft om te leren, zelfs als een slechte ervaring dat vlammetje lijkt te hebben gedoofd. Dit is de kern van onze manier van lesgeven. We halen onze inspiratie uit de onderwijsmethoden van Maria Montessori en van Sudbury Valley in de VS.
Onder de juiste omstandigheden kan dit diepgewortelde verlangen naar kennis op verrassende wijze weer aangewakkerd worden. Deze hernieuwde toe-eigening van het vermogen om zich te concentreren op een levensdoel leidt tot de trapsgewijze bijstelling van andere onevenwichtigheden. Talrijke getuigenissen bevestigen de positieve effecten van dit herstel op de relaties tussen broers en zussen.
Daarom geven we jongeren een belangrijke rol in dit proces. Iedereen bouwt zijn/ haar eigen leven weer op door middel van hun eigen ervaringen, in de vriendelijke, geruststellende sfeer van een kleine groep die rijk is aan empathie.